dinsdag 1 juni 2010

Brievendemocratie


De enveloppe is knal-oranje, en in het doorzichtige rechthoekje in de linker bovenhoek staat mijn persoonlijk stemnummer vermeld. Met een ferme zwaai schuif ik de brief door de gleuf en weet dat morgen het stembiljet op de Nederlandse ambassade in Zuid-Afrikas hoofdstad uit de bus wordt gevist.

Net als rond nieuwjaar en andere bijzondere dagen heb ik vaak al weken van te voren dromen dat ik op de dag zelf, door onvoorziene en onoverkomelijke omstandigheden, de boot mis en niet kan meedoen aan dat waar ik zo naar uit heb gekeken. Een variatie hiervan is de droom dat ik op de dag van de verkiezingen vergeet te stemmen.

Het heeft wat mogen kosten, maar wie zich "Team America's" "Freedom Isn't Free" lied nog herrinnert weet dat aan alle voordelen van de huidige democratie een prijskaartje hangt. Een aanvraag moest naar Den Haag gepost, een bewijs van gefaxt en uiteindelijk moest mijn biljet naar Pretoria. Precies een Euro of vijf, al met al, al kan dat voor een groot gedeelte worden afgeschoven op de razendsnelle daling van de europese munteenheid tenopzichte van de ZAR-Rand.

Voor de generatie voor mij zal het wel niet zo indrukwekkend klinken, maar dit is de eerste keer dat ik op een echt ouderwets stembiljet heb mogen stemmen. Zo eentje die kraakt wanneer je hem opvouwt en in de enveloppe probeert te stoppen, waar je nog je handen aan open kunt halen als je onvoorzichtig bent. Pas 7 jaar stemgerechtigd, heb ik to nu toe altijd op een knopje gedrukt met mijn voorkeur. Ik vertelde mijn collega dat ik een fax ging sturen. "Oh" zij hij verrast, "how quaint!" Het invullen van een van de rondjes met rood maakte me wat nerveus.. wat als ik het verkeerd zou doen en mijn biljet niet zou worden aangenomen?

Maar de rode pen waarmee ik menig essay heb gedecoreerd dit jaar liet het niet afweten, en nog voor de stemhokjes open gaan in Nederland weet een gelukkige politica zich gepreisd met een voorkeurstem, die helemaal uit Zuid-Afrika zal meedoen in kiesdistrict Den Haag.

En voor het eerst zal ik rustig slapen de avond voor de verkiezingen: zelfs als ik de 9de vergeet dat er in Nederland verkiezingen worden houden dan is mijn democratische participatie niet in gevaar.

Geen opmerkingen: