zaterdag 3 juli 2010

Verrassingsdag

Wanneer je opstaat weet je dat dit de dag van de verrassingen gaat worden: Nederland en Ghana gaan naar de volgende ronde. Je vertelt het tegen iedereen, of ze er in geïnteresseerd zijn of niet. Je probeert niet eens werk te verrichten vandaag, alles staat in het teken van de strijd later die dag. Veel mensen kijken je aan in het winkelcentrum in een van de buitenwijken waar je met je oranje pruik nogal opvalt. Je schudt de handen van de Ghana supporters opgewekt en deelt ze mee: “tot Dinsdag in de halve finale!”. Je maakt een grapje met de verkoper van vaantjes en shirts, waar je naar de Italie en Frankrijk shirtjes wijzend vraagt: “Zijn die nu halve prijs?” en tegen een van de omstanders “ik zou je Brazilie sjaaltje omruilen tegen een oranje exemplaar, nu het nog eervol kan!”

Een oranje pruik op je bol, Nederlandse vlag op je wang, een dwarse houding en een luide stem. Op de achtergrond steekt het stadhuis af tegen de Tafelberg, de zon laag aan de hemel. Duizenden juichende Braziliefans omringen je terwijl je opgelucht ademhaalt omdat de goal buitenspel was. Dan scoort Brazilie weer, en nu is er geen respijt tegen de haag van blijdschap. 1-0 achter na 10 minuten… Dit kan een lange middag gaan worden.

Ik vertel mijn huisgenoot die met me mee is gekomen: “Ik dacht dat we met 1-0 gingen winnen, maar ik had het fout. We gaan winnen met 2-1. Preventieve troost smsjes komen binnen: “Heb je een rust-knuffel nodig?” Ik blijf volhouden en antwoord: “Geef me maar een rustknuffel als je wil, maar de troostknuffel na 90 minuten zijn voor de Brazilianen!”. Een andere vriend smst: Brazilie is niet zo goed vandaag: neem het middenveld en schiet van afstand en je wint de wedstrijd.”

Een oranje pruik op je bol, Nederlandse vlag op je wang, een dwarse houding en een luide stem. De zon is praktisch onder en de Tafelberg is nu belicht door enorme schijnwerpers. Hoewel in meerderheid, de Braziliaanse fans zijn verbazingwekkend stil. De groepjes Oranjefans steken schril af tegen de rest in hun wolken van bier die in blijdschap door de springende, dansende en omhelzende mensen in de lucht worden gegooid. 2 -1 voor tegen Brazilië na 90 minuten… Soms gaan de dingen zoals je dat graag zou willen.

En soms ook niet. Zoals in het tragische verhaal van Ghana. Een domper op de avond, en een nieuw dieptepunt in de sportiviteit van Luis Suarez, die in eigen land waarschijnlijk als held zal worden ontvangen. Het enige voordeel van die uitschakeling is dat wanneer de Kaap dinsdag weer oranje kleurt, er hier maar weinig aanhangers van Uruguay te vinden zullen zijn...

Geen opmerkingen: