zaterdag 22 december 2007

Don Kohn Carnaval

Voer toch overal de Euro in! Want wat is de waarde van de Baht, ten opzichte van de Kip, als je net je Dollars hebt ingewisseld voor Riel?

Ik ben gearriveerd in Cambodja. En de bus heeft het uiteindelijk net zo ver gebracht als wij, ondanks dat op een gegeven moment de arme machine over de weg zwabberde als een politieagent aan de Lao Lao. Twee uurtjes met het verkeerde gereedschap op het wiel jassen werkte goed genoeg, en hielp mij weer een stuk verder in de pil van Thomas Rosenboom die ik voor noodgevallen heb aangeschaft.

De afgelopen dagen zijn doorgebracht in het zuiden van Laos waar de Mehkong uitwaaiert en zodoende de Vierduizend Eilanden laat ontstaan. Op het eiland Don Khon, dat volstaat met palm- en bananenbomen die voor mij de uitbeelding zijn van het paradijs op aarde, was er eigenlijk helemaal niks te doen. Om zes uur ging de zon onder en om 8 uur ligt het hele eiland op een oor. Behalve natuurlijk gisteravond.

Het was namelijk kermis en alle 300 mensen van het eiland plus honderden van de eilanden eromheen hadden zich verzameld om schielijk in grote kringen een voor een glaasjes bier te atten als was het een drinkspel. Wat het natuurlijk ook een beetje was. Kleurige kraampjes stonden opgesteld om te voorzien in de behoefte aan het weggooien van geld in een poging leuke dingen te winnen. Om het grotegrasveld werden op twee podia tegelijkertijd twee optredens versterkt, waarbij het onmogelijk was je voor een van de twee, laat staan allebei, af te sluiten waar ook op het eiland. Ik waggelde tevreden naar huis op de voor Lao ongehoorde tijd van half 1, maar toen ik om 5 uur wakker werd schalde de muziek nog steeds. Ik vermoedt dat de eigenaar van het guesthouse ons de volgende morgen dronken naar de bus heeft gevaren.

Ik raak ondertussen steeds zuidelijker, en met de Mekhong groeit ook de temperatuur mee. Dikke druppels zweet zijn als trouwe compagnons geworden die nauwelijks meer van mijn zijde wijken.

Wat is tot ziens in het Cambodjaans?

Nou ja, tot ziens!

1 opmerking:

Suzan zei

liefs voor een zonnige Kerst in Cambodja ?
Ik geniet van je verslagen en reis zodoende een beetje mee, lieve groet ook voor je pa , van ma

Veel reisgenot ook gewenst door Bert.